whatsapp

2022-05-28 05:17:11 By : Mr. chao han

Een serie met vier homoseksuele hoofdpersonen.Dat was voorheen niet het geval op de publieke televisie.Vorig jaar liep het eerste seizoen van de fictieve ARD-productie "All You Need".Het vervolg in april.Voor juni is een NDR-plaats delict aangekondigd, waarvoor "Das Erste" adverteert dat bijna een vijfde van de betrokkenen voor en achter de camera BIPoC (Black, Indigenous and People of Color) zijn."Becoming Charlie", een serie over "zoeken naar en vinden van je eigen non-binariteit", start in mei op ZDF neo.Queer fictieve verhalen werden onlangs ook verteld in "Loving Her" en "Wir" (beide ZDF), de ARD-serie "Eldorado Kadewe" en de RTL-serie "Friedmanns Vier".En op 31 mei, op ARD's "Diversiteitsdag", staat het hele programma in het teken van diversiteit.Sinds UFA in 2020 als eerste productiebedrijf in Duitsland inzet op meer diversiteit voor en achter de camera, heeft de film- en televisie-industrie veel gesproken over diversiteit en dat er iets moet veranderen.In 2021 lanceerde ARD de "Diversiteitsraad", een netwerk over kanalen heen voor meer diversiteit in het programma.De alliantie “Media for Diversity” van ARD, ZDF, Deutsche Welle, Deutschlandradio, de RTL Group en ProSiebenSat.1 bestaat sinds 2021.ARD-dochter Degeto hanteert een "richtlijn voor meer diversiteit"."Diversiteit" is een label geworden waar niet alleen Heidi Klum graag haar show mee decoreert.Het productiehuis UFA wil in 2024 de samenleving in al haar diversiteit verbeelden in haar producties.In maart publiceerde ze een tussentijdse balans van haar zelfbetrokkenheid: 53 procent van de hoofdrollen en 43 procent van de bijrollen is vrouwelijk.Negen procent van de hoofdrollen in UFA-producties zijn PoC en elf procent LGBTIQ+.Ter vergelijking: tien procent van de bevolking is PoC, zo'n elf procent van de Duitsers classificeert zichzelf niet als heteroseksueel.Bij arbeidsongeschiktheid is de situatie anders.3,4 procent van de hoofdpersonen in UFA-producties heeft een zichtbare beperking, maar ongeveer zes procent van de bevolking.Maar gebeurt er echt genoeg in het programma?Vijf jaar na de eerste grote studie van de MaLisa Foundation naar audiovisuele diversiteit, liet de evaluatie van 2021 enige vooruitgang zien.Maar uit het onderzoek blijkt ook dat de diversiteit aan mensen die in Duitsland wonen nog niet tot uiting komt in het televisieprogramma.Vooral queer mensen, BIPoC en mensen met een handicap zijn ondervertegenwoordigd op de Duitse televisie."Er wordt een overwegend blanke en mannelijke wereld getoond", zei Elizabeth Prommer van het Institute for Media Research aan de Universiteit van Rostock toen het onderzoek in het najaar van 2021 werd gepresenteerd.Tot nu toe lag de nadruk vooral op gendergelijkheid - en dat ook in een niet ambitieus tempo.In 2015 engageerde Degeto zich om meer vrouwelijke regisseurs in dienst te nemen.Een vrouw regisseert nu een kwart van de fictieve Degeto-producties.Natuurlijk duurt het maanden of jaren van het idee tot de realisatie van een film, maar 25 procent na zeven jaar is weinig - en komt ongeveer overeen met het Europese gemiddelde: volgens de European Audiovisual Observatory tussen 2016 en 2020, 23 procent van alle speelfilms hadden vrouwelijke regisseurs.Vier jaar na het onderzoek naar genderrepresentatie in film en televisie publiceerde Stichting MaLisa in 2021 een voortgangsonderzoek audiovisuele diversiteit.Hierdoor zijn veel groepen ondervertegenwoordigd.In fictieve televisieproducties is ongeveer twee procent van de hoofdpersonen te lezen als homoseksueel of biseksueel.Elf procent van de hoofdrolspelers in tv-programma's heeft een migratieachtergrond, maar dat geldt voor 26 procent van de mensen in Duitsland.Volgens het onderzoek is vijf procent van de hoofdrolspelers in series en films te lezen als PoC.Slechts 0,4 procent van de hoofdrolspelers heeft een zichtbare handicap.Het trage tempo heeft ook te maken met het feit dat de initiatieven en allianties van omroepen en producties tot nu toe vrijwillig en vaag zijn (“meer vrouwelijke regisseurs”).UFA heeft in het voorjaar een tussenrapportage uitgebracht over haar diversiteitsprogramma (zie kader).Het is aan de omroepen en productiemaatschappijen of en wat – en wanneer – de aangekondigde goede voornemens concreet worden.In april riep actrice en regisseur Sheri Hagen in het BR-cultuurtijdschrift "kinokino" op om diversiteit een onderdeel te laten worden van de Duitse filmfinancieringswet."Tot nu toe is het maar een halve zin, een voetnoot", zegt ze in de post.Filmfinanciering bepaalt vaak welke verhalen worden verteld.Zo zijn de checklists van het Hamburg Schleswig-Holstein Film Fund ("MOIN") vrij concreet.Wie daar een aanvraag indient, moet vragen beantwoorden als: Zijn de geslachten op een evenwichtige manier in het verhaal vertegenwoordigd?Verschijnen karakters met een andere oriëntatie dan recht?Zijn er mensen van kleur in de personages?Worden personages geportretteerd met een kansarme sociaaleconomische achtergrond?Worden personages verteld die mensen met een handicap vertegenwoordigen?ARD maakt ook gebruik van checklists voor diversiteit."Als werkinstrument maken ze deel uit van kwaliteitsmanagement en dienen ze om u bewust te maken of maatschappelijke diversiteit voldoende vertegenwoordigd is in ons aanbod", zegt ARD-voorzitter en RBB-directeur Patricia Schlesinger.De RBB coördineert de werkzaamheden van de "Diversiteitsraad" van de ARD."Quota's of checklists kunnen nuttig zijn om het bewustzijn te vergroten en na te denken over wat er moet gebeuren om meer diversiteit te bereiken."Dus kan diversiteit worden gecreëerd met behulp van checklists?Hier is een vreemd personage dat snel in het script is geschreven - klaar!Er is ook een persoon van kleur of een persoon in een rolstoel - vink het vakje aan en je bent klaar?Ook in de branche is er kritiek op de checklist.Het beperkt de artistieke vrijheid."De lijsten moeten stimuleren in plaats van beperken", werpt FFHSH-woordvoerster Claudia Hartmann tegen."We willen creatieve, verrassende en frisse verhalen op het grote scherm zien - daarvoor hebben we meer nodig dan de typisch 'witte' of heteronormatieve kijk op de dingen."Er zijn 'stoffen waarbij het juist is dat bijvoorbeeld alleen blanke mannen voorkomen', zegt Hartmann.Maar u wilt de redenen hiervoor weten en begrijpen.En daar zijn de lijsten voor."Projecten waarbij je merkt dat het thema diversiteit niet relevant is, zullen het moeilijk krijgen om langs onze commissies te komen." Bijvoorbeeld?“Familieverhalen of relatiedrama’s waarin blanke cis-mensen uit de middenklasse in bijrollen verschijnen.Of WO II-drama's waarin er bijvoorbeeld geen enkele positie achter de camera is met een diverse achtergrond.”Actrice, scenarioschrijver en producent Sara Fazilat is sceptisch dat checklists voldoende zijn om meer verschillende perspectieven te vertellen."Als het gaat om het afvinken van categorieën, is er een kans dat je 'tokenism' doet", zegt ze.Een soort “diversiteitswassing”.De angst dat gemarginaliseerde groepen alleen symbolisch konden worden weergegeven."Je weet dat wanneer een gekleurde persoon op de achtergrond op televisie te zien is, bijvoorbeeld in een café, maar niet bijdraagt ​​aan de plot of een eigen stem krijgt", zegt Fazilat.Aan de hand van checklists kan wellicht worden nagegaan of diversiteit oppervlakkig wordt weergegeven, maar niet hoe het wordt verteld.Stichting MaLisa heeft daar ook cijfers over, al was het maar over gendergelijkheid: Volgens het onderzoek is de vrouw die in de bioscoopfilm te zien is meestal jong en slank en wordt ze "verteld in de context van partnerschap en relatie"."Mannen daarentegen hebben herkenbare banen, zijn soms te zwaar en worden over het algemeen wat complexer geportretteerd." Een quotum betekent niet veel als vrouwen in de eerste plaats love interest blijven.“Diversiteit begint niet met een checklist, het begint met het idee en het scenario.Als je halfslachtig twee queer-rollen aan een script toevoegt, zodat je dat kunt aanvinken bij het aanvragen van filmfinanciering, blijven die rollen vaak oppervlakkig.Die verhalen moet je willen vertellen”, zegt acteur Philipp Leinenbach, die in 2021 meewerkte aan het initiatief ‘ActOut’.Wie halfslachtig scenario's pimpt voor diversiteit, reproduceert clichés."Homo's worden vaak luid, kleurrijk en schel geportretteerd, maar dat is slechts een van de vele facetten van homo's", bekritiseerde Leinenbach.En ook al is een productie van oorsprong divers, er worden vaak clichés gereproduceerd."All You Need" werd bekritiseerd voor scènes in de saunaclub of in de leerwinkel als "Stereotypen-Stadl".Op de omslag van het tweede seizoen in de ARD-mediatheek zitten de twee hoofdpersonen op een flamingo-luchtbed.Waarom?Zodat iedereen begrijpt dat ze met een queer-serie te maken hebben?Als actrice heeft Sara Fazilat ook veel "cliché-aanbiedingen" gekregen."De rollen die mij werden aangeboden waren vaak toegewezen aan een bepaald stereotype", zegt Fazilat, die werd geboren in Teheran en opgroeide in Bremen.Ze weigerde meerdere keren om gebroken Duits te spreken in haar rollen."Wanneer BIPoC verschijnt, is hun oorsprong meestal een probleem, ze bevinden zich vaak in een dienende positie, bijvoorbeeld als ober, of criminelen, dus mediastereotypen worden gereproduceerd", zegt Fazilat.Ze zou willen dat ook niet-blanke dokters op televisie zouden verschijnen, zodat het kijkgedrag zou veranderen.Er zijn losse producties die het bewust anders doen.Zo castte Warner TV (voorheen TNT) acteur Kida Ramadan ("4 Blocks") na gangsterrollen als arts in de serie "Arthur's Law".De FFHSH checklist vraagt ​​niet alleen naar de zichtbaarheid, maar ook naar de inhoud.Door welke benaderingen in karakterontwikkeling bijvoorbeeld clichématige rolmodellen kunnen worden vermeden.Of de plot sterk wordt beïnvloed door zaken als migratie en uitzetting, seksuele identiteiten of het leven met een handicap.Fazilat heeft al lang last van het feit dat veel groepen in films en series ofwel niet of in stereotypen worden geportretteerd.Daarom is ze productie gaan studeren.Ze wil de inhoud vormgeven en mee bepalen welke verhalen verteld worden."Ik wilde de mensen portretteren die niet zichtbaar zijn in de producties en die geen stem hebben."Fazilats productiedebuut "Nico" (theatrale release op 12 mei), die ze ook mede schreef als auteur, zou veel vakjes in de diversiteitschecklist kunnen aanvinken: seksuele, culturele en sociaaleconomische diversiteit, verschillende leeftijdsgroepen, handicaps - allemaal deze dingen gebeuren in Nico.Maar wat de film onderscheidt van anderen, is hoe natuurlijk diversiteit wordt verteld, namelijk niet als een bestaand probleem voor de personages, maar als het dagelijks leven, als normaliteit.Bijzinnen karakteriseren een personage als lesbienne, wat niet verder wordt besproken.De film is geen blik op de Duits-Perzische bejaardenverpleegster Nico, maar geeft haar juist een stem.Diversiteit is hier geen label, maar onderdeel van de fictieve realiteit van de hoofdpersonen - en de filmmakers."Nico" werd vertoond op 48 filmfestivals en won tot nu toe elf prijzen.Toch vindt Fazilat checklists, vrijwillige toezeggingen en richtlijnen voor diversiteit belangrijk.Voor het bewustzijn en omdat ze zoiets als een "overbruggingstechnologie" zijn."Vroeger dacht ik dat ik geen vrouwenquotum wilde omdat ik indruk wil maken met mijn kwaliteit, maar er verandert niets zonder een quotum."De diversiteitschecklists zijn ook belangrijk voor posities achter de camera, voor producenten, regisseurs en scenarioschrijvers.Volgens de studie van de European Audiovisual Observatory was van 2016 tot 2020 tien procent van de cinematografen en 27 procent van de scenarioschrijvers in Europa vrouw.Er zijn geen officiële onderzoeken naar het aandeel BIPoC of queer mensen.NDR gebruikte vorig jaar voor het eerst een zogenaamde “Inclusion Rider” bij de productie van “Tatort: ​​Schattenleben”.Het is een contractuele clausule waarmee een productiemaatschappij zich verbindt aan diverse medewerkers en castleden.Regisseur Mia Spengler stelde dat als voorwaarde voor haar deelname.De film (op 12 juni op ARD) speelt zich af in de linker scene van FLINTA (women, lesbians, intersexual, non-binary, trans and agender people).In feite zijn verschillende seksuele geaardheden en huidskleuren zichtbaar, natuurlijk zonder dat het een probleem wordt.Het perspectief blijft bij het klassieke misdaadduo.In een interview in de persmap bericht Spengler over de uitdaging om aan de clausule te voldoen:"Met het huidige niveau van geschoolde werknemers kan de inclusierijder nauwelijks worden vervuld.Mensen zijn er gewoon niet.Zelfs de toch al schaarse nakomelingen zijn zeer universeel.Dit komt door de structurele achterstand in de afgelopen decennia.Maar niemand voelt zich echt verantwoordelijk om iets op dit gebied te veranderen.Dit is een wijdverbreide ziekte in Duitsland.In plaats daarvan heb je medelijden, oh, ik wou dat ik iets kon doen, maar helaas kan ik dat niet."Kathrin Hollmer werkt als freelance journalist in München.Ze schrijft niet alleen over films en series, maar bespreekt ze ook graag in jury's, vooral hoe vrouwen en diversiteit worden verteld.Hartmann van de FFHSH vat samen wat er kan worden gedaan: "We hebben meer opleidingsmogelijkheden nodig, meer empowerment en eerlijker participatie in beslissingen." Uiteindelijk gaat het om de beslissers: "Wat voor ons, naast de introductie van de checklist , is een echte 'Gamechanger' is de meer diverse samenstelling van onze besluitvormende organen.Ongeveer 23 procent van onze commissieleden heeft nu een migratieachtergrond en/of identificeert zich als gekleurde mensen.Dit is een significant verschil met vroeger, en als gevolg daarvan is het onderwerp diversiteit een integraal onderdeel geworden van de cultuur van debat in onze besluitvormende organen.”In Duitsland, zegt actrice Sara Fazilat, wordt diversiteit altijd gezien als een uitdaging, als een voorwaarde en een probleem, maar het is een kwaliteit.Je bereikt veel meer mensen als de meest diverse groepen aanwezig zijn.Nieuwe stemmen, een frisse vertelstijl, andere gezichten en perspectieven zijn noodzakelijke voorwaarden voor een vitale en internationaal concurrerende filmindustrie, zegt Hartmann van de FFHSH.“Diversiteit verkoopt” is al lang het motto in de VS, vooral bij streamingdiensten.Ook in Duitse streamingproducties zoals "The Mopes" (Warner TV Comedy) of "How To Sell Drugs Online (Fast)" (Netflix) zijn personages lesbisch of BIPoC zonder dat het een onderwerp is.Net als hun moedermaatschappijen werken ze ook voor een internationale markt, zoeken en vinden ze vaak succes in de niche en kunnen ze niet doen alsof ze bang zijn voor de kijkcijfers - zoals lineaire televisie.Dit is tegenwoordig ook populair bij het label "Diversiteit", maar dergelijke programma's draaien vaak 's avonds laat of op speciale zenders - in plaats van in het hoofdprogramma tijdens prime time."Eldorado KaDeWe" liep in prime time op het eerste, maar het tweede seizoen van "All You Need" alleen vanaf 22:50 en "Loving Her" om 21:40 op ZDF neo.Een serie met veel terugkerende spreekrollen kan heel divers worden.Een film waarschijnlijk niet, want er zijn maar een beperkt aantal personages.Zo kan bijvoorbeeld een _a_ thriller niet beweren een realistische dwarsdoorsnede van de bevolking weer te geven, maar een misdaadserie _total_ wel, zij het met de nadruk op de criminele leden daarvan, en Lindenstrasse en aanverwante zaken zijn daar bijna ideaal voor.In dit opzicht is 'films en series' een wat onterechte vraag."... dat bijna een vijfde van de betrokkenen voor en achter de camera BIPoC (Black, Indigenous and People of Color) zijn."Wat betekent "inheems" in de Duitse context?Is dat een vergissing of bedoeld door de ARD (of auteur)?@Chateaudur Interessante vraag!Letterlijk is dit alleen zinvol voor landen als de VS, Canada, Australië en Latijns-Amerika.Ik zou het echter interessant vinden als de aandacht voor diversiteit in Duitsland ook zou uitgaan naar lokale nationale minderheden, namelijk Sorben, Denen, Friezen, Sinti en Roma.@Kai Weber Ah, goed idee!Is dat wat het betekent?Als dat zo is, vind ik het een nogal vreemde term.Je moet een abonnee zijn om te kunnen reageren.Door te verzenden, gaat u ermee akkoord dat uw informatie wordt opgeslagen in overeenstemming met ons privacybeleid.Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.