Hét platform voor de horeca
Nu reizen weer makkelijker wordt, lonken buitenlandse hotspots. Welke nieuwe inspirerende hotels over de grens zitten bovenop de trends en zijn de moeite waard voor een bezoek? We noemen er vijf, in het kader van de beurs Independent Hotel Show Amsterdam (16 en 17 maart in de RAI).
Tekst: Vincent van Dijk Foto's: andBeyond.com, Courtesy of Aman, Renee Keemps
Heerlijk tot rust komen, midden in het altijd hectische Manhattan? Dat kan vanaf mei bij Aman New York, met wereldwijd tientallen locaties. De locatie in New York is te vinden in de Crown Building en bestaat uit een hotel met ruim tachtig kamers en een gedeelte met 22 private residences met eigen terras en verwarmd zwembad. Het hotel heeft een enorm wellness-paradijs van drie verdiepingen met hydrotherapie-faciliteiten, een hammam, een yoga-studio en zwembad. Als je hier niet kunt ontspannen, dan is er meer aan de hand.
De wellness-trend speelde al langer, maar wordt steeds groter. Corona heeft ervoor gezorgd dat gezondheid en je lekker voelen het grootste goed is. Er komen dan ook steeds meer luxe wellness first-hotels bij. Hotels met het volledige accent op de spa-faciliteiten, gezond eten en drinken. Behalve grotere faciliteiten zien we dat er steeds meer private wellness komt: een eigen zwembad, sportfaciliteiten en een sauna op de kamer.
In juni gaat deze prachtig verbouwde lodge open. Luxe suites, met een regendouche met uitzicht op badende nijlpaarden en andere imposante buurtbewoners, een privé-dompelbad en een indrukwekkende zonsondergang. In de stijlvolle bar en het restaurant drink en eet je te midden van de natuur de vissen en andere lekkernijen uit de omgeving van de rivier.
Het hotel past perfect in dé designtrend voor komende jaren: minimalisme. Het leven is zo voorspelbaar en chaotisch dat we ons terug willen trekken in een rustgevende ruimte met alleen het broodnodige. Maar wel voorzien van alle luxe en gemak en een bijzondere ervaring. Het liefste omringd door woeste natuur. Besneeuwde bergen, een wildpark of een overwoekerd oerwoud geven een scherp contrast en doen ons herinneren waar we vandaan komen, waar we naartoe gaan en wie we zijn: luxediertjes.
Wat dacht je van een nachtelijk bezoekje aan de Spiegelzaal van het wereldberoemde kasteel Paleis van Versailles in het Franse Versailles? Na sluitingstijd door het chateau wandelen, dat kan alleen als je logeert in het gloednieuwe en bijbehorende Le Grand Contrôle. Waarbij je ontwaakt met uitzicht op de prachtige tuinen en je je ook tijdens het ontbijt een zonnekoning kunt wanen.
Alles is te koop, denken sommige mensen. Er is steeds meer vraag naar buitengewone ervaringen. Iets wat je eigenlijk niet kunt kopen, maar alleen krijgt in een arrangement van een hotel. We zien steeds meer dat hotels en andere accommodaties een samenwerking aangaan voor ‘destination marketing’, want hoe kun je een merk beter verkopen dat door er mensen te laten te overnachten?
Dit eerste hotel van Six Senses in Italië opent later dit jaar aan het Piazza di San Marcello in Rome en is een kleurrijke oase in het drukke centrum. Het krijgt een fruit- en groentetuin, rooftop- en eventterras en daarmee is het een mooi voorbeeld van een coronaproof hotel. Veel van de activiteiten kunnen buiten plaatsvinden en daar is nu veel behoefte aan. Daarnaast zijn er veel wellness-faciliteiten: Romeinse baden, een spa, relaxruimten. Hier kan de gast al zijn zintuigen laten prikkelen.
De pandemie heeft veel invloed gehad op nieuw ontwikkelde projecten. Niet alleen zien we dat er meer technologie wordt gebruikt, er is ook meer aandacht gekomen voor ruimte en afstand en meer flexibel te gebruiken ruimtes. Ook zijn indoor en outdoor naar elkaar toegegroeid. Denk aan interieurs die naadloos overlopen in de buitenruimte, veel meer (overdekte) terrassen voor restaurants en events en binnengebieden die worden ingericht als tuin.
Op 16 en 17 maart vindt de Independent Hotel Show Amsterdam in de RAI plaats. Hier zie je de belangrijkste hospitality-trends. Trendwatcher Vincent van Dijk verzorgt op beide dagen van 15.30 tot 16.15 uur een trendtour. Hij neemt je mee langs de meest bijzondere bedrijven en innovaties op deze boetiekbeurs. Deelnemers krijgen zo een indruk van de laatste hotelontwikkelingen.
Dit nieuwe, minimalistische hotel ligt in Kanazawa’s Kenrokuen Garden, een van de mooist aangelegde tuinen in Japan. Het hotel zelf is een eerbetoon aan de natuur, met veel aandacht voor materialen en bijzondere hout- en steenafwerkingen. Er is een inpandige aromadestilleerderij, waar de gast zelf etherische oliën kan maken met uit de tuinen of bossen geplukte producten. De oliën kun je in de sauna en het bad op het dak van het hotel gebruiken.
Geurbeleving in hotels: de gast vindt het heerlijk. Een eigen geurlijn van het hotel of, heel bijzonder, door de gasten zelfgemaakte geuren moeten zorgen voor een nog betere en luxere gastbeleving.