Op MiniCruise met Holland Norway Lines naar Noorwegen - Eemskrant.nl | Nieuws uit de regio Eemsdelta

2022-06-10 21:53:53 By : Ms. May yang

Eemshaven – Holland Norway Lines (HNL) vaart inmiddels twee weken als nieuwe lijndienst tussen de Eemshaven en het Noorse Kristiansand met de MS Romantika. De opstartfase is inmiddels voorbij en het personeel heeft zijn draai gevonden. Eemskrant voer deze week mee met de persreis, die was georganiseerd door Holland Norway Lines. In dit artikel delen wij onze ervaringen van de MiniCruise naar Kristiansand met de MS Romantika.

Vertrek uit de Eemshaven Dinsdagmiddag om 14:00 uur melden wij ons bij de ingang van HNL in de Eemshaven. Met een vooraf gekregen QR-code kunnen we direct inchecken vanuit de auto, deze blijft in de Eemshaven staan omdat we op MiniCruise gaan en in de stad Kristiansand blijven. We parkeren de auto op het parkeerterrein en worden vervolgens met een ‘golfkar’ naar de terminal gebracht. Hier moeten we in verband met de veiligheid even wachten tot alle voertuigen aan boord zijn.

Vervolgens gaan we lopend het schip op waar we direct naar onze hut kunnen met de verkregen boardingpass. We hebben een 2-persoons buitenhut toegewezen gekregen op dek 8 voor deze MiniCruise. Deze hut is voorzien van twee bedden, een wc en douche en een raampje om naar buiten te kijken. De TV werkt helaas nog niet, volgens het bedrijf wordt hier nog aan gewerkt en zal dit binnen enkele weken zijn opgelost. Ook het Wi-Fi is nog niet op elke plek te gebruiken.

We vertrekken om 15:30 uit de Eemshaven, een half uur later dan gepland. Het vertrek is mooi te zien vanaf het sundeck op het bovenste dek van het schip. De bootlieden van de bootlieden vereniging Delfzijl/Eemshaven gooien de trossen los. Meteen valt op dat de nodige stuurkunsten nodig zijn om de Beatrixhaven te verlaten. Er is dan ook een loods aan boord die goede kennis heeft van de haven en de route buiten de Eemshaven. Boven Borkum pikt de loodsboot hem weer op.

Nog niet alle faciliteiten aan boord zijn open In de grote vergaderzaal worden we welkom geheten door CEO Bart Cunnen en directeur hospitality Bernard Lensink. Bart Cunnen vertelt dat er inmiddels zo’n 300 man personeel in dienst zijn, 3 weken geleden waren dit er nog 50. Het personeel heeft inmiddels zijn draai gevonden, maar wil nog meer verbeteren. Tot nu toe heeft het bedrijf 18.000 boekingen binnen. Op het moment van onze reis zijn er 400 passagiers aan boord. In mei zijn dit 1000 en in juli worden er 1500 passagiers aan boord verwelkomd. Het bedrijf gaat uit van een gemiddelde bezetting van 1000 passagiers. Omdat de bezetting op dit moment nog niet hoog is zijn niet alle faciliteiten aan boord open. Zo zijn meerdere restaurants gesloten en ook de disco en de wellness, inclusief sauna zijn dicht. HNL werkt met zoveel mogelijk lokale bedrijven uit de regio van de Eemshaven en Kristiansand. Ook het eten moet in de komende weken zoveel mogelijk lokaal worden afgenomen.

Schip is al ouder, maar veel vernieuwd Vervolgens krijgen we van Bernard Lensink een rondleiding over het schip. De supermarkt aan boord, waar tax-free geshopt kan worden, is deels gevuld. Het schip is gebouwd in 2002 en is recent op vele vlakken vernieuwd. Zo ziet het grand buffet restaurant en het steakhouse er als nieuw uit.

Op de brug ontmoeten we kapitein Mark Kask, hij vaart al jaren met dit schip en is blij met de nieuwe route. Als we hem vragen naar de Eemshaven zegt hij dat het een lastige haven is om met dit schip aan te meren. De overtocht duurt 18 uur en woensdagmorgen om 09:00 moeten we aankomen in Kristiansand. Er wordt een beetje extra gas gegeven om de verloren tijd in te halen.

Deze eerste avond aan boord eten we in het grand buffet restaurant waar voor elk wat wils is. De kwaliteit is wat je mag verwachten van een buffet restaurant aan boord van een schip.

In de avond nemen we een kijkje in de Starlight-hal waar een bandje optreedt. Veel publiek is er nog niet, ook het casino is nog leeg. Aan de bar zitten een aantal chauffeurs die de overtocht al meerdere keren hebben gemaakt. Als we vragen naar hun ervaringen gaat het vooral over de problemen met het pinnen aan de bar, dit gaat niet altijd goed waardoor het lang duurt om te betalen. De HNL zegt dat dit aan de internetverbinding ligt en hieraan gewerkt wordt. Ook een aantal Noren zitten aan een biertje, voor hun is het tax-free shoppen en een drankje aan boord relatief goedkoop. In Noorwegen betaal je al snel 100 Noorse kroon voor een biertje, dit is omgerekend ongeveer 10 euro. Aan boord is dit 5 euro.

Op het sundeck genieten sommige passagiers van de ondergaande zon. Een aantal van hen woont in Noorwegen en zijn blij met de nieuwe verbinding. Het scheelt een lange rit in de auto en ze komen nu uitgerust aan in Noorwegen.

Kristiansand is de ‘hoofdstad’ van het zuiden De volgende ochtend arriveren we om 09:00 uur in Noorwegen. Na een goed ontbijt aan boord gaan we van het schip af, waar we worden verwelkomd door gids John Aanonsen die ons door het mooie Kristiansand begeleidt. Aanonsen is zelf geboren in de stad en laat ons zien waar hij opgegroeid is. Als ‘hoofdstad’ van het zuiden is de stad een geliefde vakantiebestemming voor de Noren. Bij de stad ligt een dierentuin, Dyreparken, waar ook een pretpark aan gekoppeld is. Ieder jaar begin juli wordt het festival Quart in de stad gehouden, een van de belangrijkste festivals van Noorwegen. Daarnaast ben je vanuit Kristiansand binnen enkele uren in andere gebieden van het land zoals de Fjorden. Ook met het openbaar vervoer vanuit de stad zijn er genoeg mogelijkheden om verder het land in te reizen.

In het gemeentehuis geeft locoburgemeester  Erik Rostoff een presentatie over de stad en de provincie. Ook het bestuur is blij met de nieuwe verbinding, die voor bedrijven die gevestigd zijn in Kristiansand, nieuwe mogelijkheden biedt.

Via het oude deel van de stad komen we aan bij de vismarkt (Fiskebrygga). Dit is een van de toeristische attracties van de stad waar allerlei soorten Noorse vis en schaaldieren worden verkocht, waaronder enkele levende. In de haven zien we een visser binnenkomen die de vers gevangen vis aflevert. Aan de overkant van het water staat het Kilden Performing Arts Centre. Het herbergt het Kilden Teater, Kristiansand Symphony Orchestra en Opera Sør in een gezamenlijk project dat nog nooit eerder is begonnen. Er is ruimte voor diverse concerten en andere vormen van culturele expressie.

Terugreis naar de Eemshaven Na een lunch in de stad gaan we alweer terug naar het schip. Tijdens de MiniCruise heb je ongeveer 5 uur om de stad te verkennen. Bij aankomst in de haven is het schip echter verdwenen. Het blijkt dat het schip tijdelijk aan een andere kade moet liggen om plaats te maken voor een ander schip dat naar Denemarken vaart, ze delen de kade in Kristiansand. Na enige tijd vertrekt de boot naar Denemarken waarna de MS Romantika weer aanmeert en we aan boord kunnen. Die avond proberen we het andere restaurant aan boord dat open is. Het steak house biedt voldoende keus voor de echte vleesliefhebber, de bediening is zeer vriendelijk. Na het prachtige zicht op de ondergaande zon vanaf het bovenste dek is het tijd om onze hut op te zoeken.

Tijdens het ontbijt de volgende ochtend zien we de loodsboot aankomen die de loods weer aan boord van het schip brengt om zo de Eemshaven binnen te kunnen varen. We komen netjes op tijd aan in de Eemshaven. De omroep laat weten dat eerst de auto’s van boord mogen en daarna de passagiers te voet. Na een half uurtje staan we weer op de kade en komt er een eind aan onze MiniCruise met de HNL.