Hellblade's permadeath-bluf is "niet zo eenvoudig als mensen denken" |PCGamesN

2022-08-26 21:36:07 By : Ms. Wang Mengya

In de opening van het nu BAFTA-winnende Hellblade: Senua's Sacrifice duikt een bericht op: 'The dark rot zal groeien elke keer dat je faalt.Als de rotting Senua's hoofd bereikt, is haar zoektocht voorbij en gaat alle vooruitgang verloren'.Het is gemakkelijk te begrijpen waarom zoveel spelers dit interpreteerden als een teken dat te vaak doodgaan ertoe zou leiden dat Senua permanent zou worden gedood — alle saves worden gewist, waardoor je Hellblade opnieuw moet beginnen."De formulering voor het permadeath-bericht is heel zorgvuldig gekozen omdat we niet tegen de speler wilden liegen", zegt Tameem Antoniades, chief creative director bij Ninja Theory."Het is eigenlijk jouw interpretatie van de boodschap die mensen afstootte."Na meer avontuur?Bekijk de beste RPG's op pc.Zoals we in augustus 2017 ontdekten, heeft Hellblade in feite geen permadeath-systeem.Ja, de donkere rotting zal geleidelijk in Senua's arm kruipen, maar het kan nooit haar hoofd bereiken, hoe vaak je ook faalt in een gevecht.Hellblade's permadeath is een bluf.Dus waarom heeft Ninja Theory het bericht opgenomen?"Een groot deel van het spel gaat over angst, en een groot deel van psychische aandoeningen - met name psychose - gaat over angst", legt Antoniades uit.“Ik sprak met een man die het beschreef als angst voor de dood.Dit was één persoon – ik wil niet voor iedereen generaliseren – maar in dit specifieke geval, tijdens [psychose]-episodes, was er een voelbare angst dat hij zou sterven.Dus daarom wilden we proberen een analoog voor in de game te vinden."Maar hoe introduceer je zo'n intense en persoonlijke angst in een videogame zonder het verkeerd voor te stellen?"Het is duidelijk dat je dit soort ervaringen niet kunt repliceren, maar je kunt wel analogieën suggereren die je op zijn minst verwaandheid geven", legt Antoniades uit.“We waren op zoek naar ideeën over hoe je angst introduceert, en een van die ideeën was het permadeath-mechanisme.Het is de enige keer dat we heel expliciet zijn over wat er met je gaat gebeuren in de game."Ondanks dat het bericht in schimmige bewoordingen was geschreven, brak het nieuws dat Hellblade geen permadeath bevatte uit op de dag van de release van de game.Het leverde een veelheid aan reacties op;woede van degenen die vonden dat het spel tegen hen had gelogen, en opluchting van degenen die dachten dat de monteur te zwaar was."Ik denk dat er een beetje een klapband was, wat best interessant was om te zien vanuit ons oogpunt", zegt Antoniades.Ondanks de kennis dat de permadeath bluf er is, gelooft Antoniades dat de bewoording belangrijk blijft.“Het is niet zo eenvoudig als mensen denken.Er zit waarheid in de boodschap', zegt hij."Maar het is jouw interpretatie als speler die de betekenis erachter aantast.Dat is iets wat we expres wilden doen, want bij een psychische aandoening is het je gemoedstoestand die de wereld interpreteert, en dat kan je leed bezorgen.”Het bericht blijft tot op de dag van vandaag controversieel.Onze YouTube-video die het nieuws brak, krijgt nog steeds weergaven en opmerkingen, en ze blijven net zo gevarieerd als op de dag van de lancering van Hellblade.Desondanks heeft Antoniades er nog steeds vertrouwen in dat de boodschap het beoogde effect heeft gehad."Ik denk dat mensen het spel nog steeds speelden en het op het eerste gezicht namen", zegt hij.En voor degenen die dat wel deden, ervoeren ze misschien een kleine echo van de ervaring van de man die Antoniades sprak aan het begin van het Hellblade-project: het absolute geloof dat ze zouden sterven, ondanks dat er geen echte bedreiging voor hen was.Hellblade: Senua's Sacrifice pc-patch voegt AMD FSR, Nvidia DLSS en ray tracing toeWil je een God of War pc-game?Hier zijn vijf alternatieven om te proberenHellblade's permadeath is een blufEen van de grondleggers van PCGamesN, Matts passie voor miniaturen, oorlogsgames en mechs, maakt net zo goed deel uit van de site als het op Half-Life geïnspireerde kleurenschema.Je kunt hem nu vinden op IGN.